loading...
راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان
admin بازدید : 7420 یکشنبه 10 بهمن 1389 نظرات (3)

گفتار اول
ضرورت و اهميت آمادگي دفاعي

 

  ضرورت و اهميت آمادگي دفاعي

همان طور كه مي دانيد هر ساله در كشور ما از روز سي و يكم شهريور ماه به مدت يك هفته مراسمي به نام هفته دفاع مقدس برگزار مي‌شود. در طول اين يك هفته نيروهاي نظامي و مردم با برپايي مجالس، نمايشگاهها، مانورها و ... ياد و خاطره 8 سال دفاع مردم كشورمان را در برابر تجاوز عراق گواهي مي دارند و از رزمندگاني كه براي دفاع از ميهن اسلامي و دفع تجاوز دشمن جان باخته و يا مجروح و معلول شده اند، تجليل و تقديرمي كنند.

admin بازدید : 3565 یکشنبه 10 بهمن 1389 نظرات (0)
بخش اول : توحيد
دو برهان درباره خداشناسي و مقايسه آنها
درس اول : هر پديده علتي دارد- درس دوم : ‌دو برهان درباره خدا پرستي

 


 

 

 


 

 

درس اول : هر پديده علتي دارد.

برگ هاي درخت آرام آرام حركت مي كنند، مي پرسيد : چرا برگ ها حركت مي كنند ؟ باد برگ ها را حركت مي دهد. پس علت حركت برگ ها باد است . بنابراين مي گوئيم ، حركت برگ ها معلول و باد علت است. معلول يا پديده چيزي است كه وجود آن بسته به علتي باشد. بين علت و معلول ارتباط كاملي برقرار است و تا علت نباشد، معلول پديد نمي آيد. انسان از آغاز آفرينش اين مطلب را به روشني مي فهميد و مي دانست كه ميان پديده هاي جهان ارتباط مخصوصي برقرار است وجود بعضي چيزها به وجود بعضي چيزهاي ديگر وابسته است.

admin بازدید : 1564 یکشنبه 10 بهمن 1389 نظرات (0)

اوزان و حروف زائد وزنهاي (فاعل – مفعول – فعيل )

 

  قانون

در هر کلمه سه حرفي: حرف اول «فاء الفعل» - حرف دوم «عين الفعل» - حرف سوم «لام الفعل» نام دارد.
حروف اصلي فعل را اين حروف تشکيل مي دهند:
ف – ع – ل مانند : ذهب – نصر – کشف – نظر و ...
ريشه فعل از فعل گرفته مي شود -> ن – ص – ر
 

admin بازدید : 1908 یکشنبه 10 بهمن 1389 نظرات (2)

درس چهارم : درباره ناهمواريها چه مي دانيد؟
درس پنجم :‌ناهمواريها چند نوع اند ؟
درس ششم – چين خوردگيها چند نوعند؟

 

درس چهارم : درباره ناهمواريها چه مي دانيد؟
درس پنجم :‌ناهمواريها چند نوع اند ؟
درس ششم – چين خوردگيها چند نوعند؟

 

آيا تاكنون اصطلاح ناهمواري را شنيده ايد؟ به كوهها، دشت ها، دره ها ، جلگه ها ، تپه ها و پديده هاي ديگري مثل آن ها كه در روي زمين قرار گرفته اند، ناهمواري مي گويند. به همه پستي ها و بلندي هايي كه در سطح زمين ديده مي شوند ناهمواري مي گويند.
چرا ناهمواريها را مطالعه مي كنيم؟
مطالعه ي ناهمواريها يعني چگونگي پيدايش آن ها و تحولاتي كه از گذشته تاكنون داشته اند و شكلي كه در آينده پيدا مي كنند بر عهده ي «پيكره شناسان زمين» است. پيكر شناسان زمين، ناهمواريها را دسته بندي كرده و عوامل پيدايش هر يك را مشخص مي كنند و مورد مطالعه قرار مي دهند. آنان هم چنين به تغييرات ناهمواريها توجه مي كنند. ناهمواريها همواره به شكل ثابتي نيستند. عوامل تغيير دهنده ي چهره ي زمين ،آرام آرام يا به سرعت شكل ناهمواريها را تغيير مي دهند. پيكرشناسان زمين سعي مي كنند با شناسايي تحولات ناهمواريها ، آينده ي آن ها را پيش بيني كنند. مطالعه ناهمواريها به ما كمك مي كند تا محيط طبيعي زندگي خود را بهتر بشناسيم و از آن بهتر و عاقلانه تر بهره ببريم.

admin بازدید : 31990 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (24)

درس سوم : روز قيامت ، روز حساب
درس چهارم :‌ بهشت و بهشتيان – دوزخ و دوزخيان

درس سوم

11 – قصاص يعني چه ؟

 قصاص يعني تلافي ستم و تعدي گناه کار

12 – سخن پيامبر را در مورد حساب رسي از اعمال بنويسيد؟
به حساب خود برسيد قبل از آن که به حساب شما رسيدگي شود و اعمال خود را مورد وزن و سنجش قرار دهيد بيش از آن که آن ها را بسنجند.

13 – يوم الفصل يعني چه ؟

 چرا اين روز را روز فصل ناميده اند؟ يوم الفصل يعني روز جدايي – چون در روز قيامت نيکوکاران و بدکاران را از هم جدا مي کنند.

14 – پيامبر(ص) در آخرين روزهاي عمر شريفش درباره قصاص چه فرمودند؟
فرمودند: قسم به خدا قصاص در دنيا بسي آسان تر و سهل تر از قصاص قيامت و روز حساب است در دنيا قصاص را احيا کنيد تا از قصاص قيامت در امان باشيد.

admin بازدید : 16250 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (14)

بخش اول...درس اول:

1.فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص دفاع را بنویسید؟

ملت ایران نشان داد آنجایی که پای دفاع از هویت ملی وآرمان های عزیز تر از هویتملی درمیان است،ایستادگی او،ایستادگی درس آموز است.

پرسش:

1.عکس العمل هریک از حیوان ها دربرابرخطری که آن ها را تهدید می کند،چیست؟

الف)آهو در مقابل خطراز دست یوزپلنگ فرارمی کند

ب)پنگون برای نجات دادن تخم های خود از دست روباه به مقابله ی رودررو ايجاد سر و صدا وبااومی پردازد.

پ)با بزرگنمایی و تغير رنگ ازخود دفاع میکند

ت)این دو حیوان با یکدیگر جنگ میکنند تا زمانی که یکی پیروز شود ودیگری بمیرد(تهاجم متقابل)

2.به عکس هایی که عکس العمل انسان درموقعیت های گوناگون،نشان میدهد،توجه کنید وآن ها را توضیح دهید.

الف)مخفی شدن و دفاع با وسایل ساده وابتدایی مانند:سنگ،چوب وغیره

ب)مخفی شدن واستتار

پ)دفاع با وسایل ابتدایی سرد مانند:منجنیق،شمشیر ،چاقو،گرز،نیزه وغیره

ت)دفاع در پشت خاکریز و استفاده از سنگر وماسک برای مقابله در برابر حملات شیمیایی دشمن میباشد.

3.علت این عکس العمل ها در برابر خطر چیست؟

نجات جان خود وبقاء موجودات دیگر

4.باتوجه به پرسش های 3،2،1،آیا میتوانید واژه ی مناسبی برای این عکس العمل ها بیان کنید؟

دفاع

admin بازدید : 4494 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (9)

4-     مسلمانان به دو دسته ي بزرگ ................و................تقسيم مي شوند.5/0

5-     پيامبر چه كسي را براي تبليغ دين اسلام به يثرب اعزام فرمود؟25/0

الف: اسعدبن زراره                         ب: مصعب                    ج: ابوبكر                            د: علي (ع)

6-     پيش از ورود به مدينه پيامبرنخست در ................ فرود آمد.تا علي (ع) وهمراهان آن حضرت به او ملحق شوند. 25/0

الف: دهكده قبا                      ب: كنار چاه هاي بدر                    ج: نزديك كوه احد                 د: يثرب   

7-     در اسلام محبوبترين بنيان اجتماعي كدام است؟25/0

الف: مدرسه                                ب: خانه                         ج: خانواده                           د: شهر

admin بازدید : 1975 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (0)
نكته 100 : واژه ها از نظر ساخت به دو دسته تقسيم مي شوند 1- ساده 2- غير ساده واژه ي ساده آن است كه فقط يك تكواژ دارد و واژه غير ساده بيش از يك تكواژ دارد .
پرسش 1 : كدام واژه ساده نيست ؟
1) اسفنديار
2) گنجشك
3) دستگاه
4) كارگاه
پرسش 2 : كدام واژه ” مركب “ است ؟
1) دانشجو
2) كارشناسي
3) خداشناس
4) حقوق بگير
admin بازدید : 1387 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (1)

بخش املا:1- کلمات ناقص داخل پرانتز را کامل کنید؟

َAli has ( t -  o )  brothers .  He is (ta - 1) and is (famo -  s) for his (hand -  riting). They eat (me - t) for lunch. Yesterday, I saw him in his (of - ice) and (sa - d) hello to him. He ( beg - ns )     

 

 9. (s----)                    10. (pl---)                 11.(ru----)                    12.(on---)

بارم

6

admin بازدید : 1745 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (0)

۱-  انسان چگونه می تواند کرات آسمانی را تسخیر کند ؟

۲-  انسان چگونه می تواند پرسش های بسیاری را که در ذهن خود دارد پاسخ دهد ؟

۳-  انسان برای پاسخ دادن به پرسش های خود ............... را گرد آوری کرده ............ می کند و پس از تجربه و آزمایش ..................... می نماید .

۴-  چه عواملی سبب شدند تا انسان اقدام به ساخت و به کار گیری تلسکوپ و سفاین فضایی بنماید ؟

۵-  وظیفه ی میلیارد ها سلول عصبی تشکیل دهنده ی مغز انسان چیست ؟

admin بازدید : 2745 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (1)

فصل يك _ اسلام و انقلاب اسلامي
درس اول ، دوم و سوم

 

 

درس 1
ستايش خدا



معني شعر :

‌چه كسي مي تواند بخشش و نيكي خداوند راشمارش كند. يا از چه كسي برمي آيد كه يكي از هزاران نعمت خداوند را شكرگزاري كند؟
خداوند دريا، خشكي، درختان و انسان را آفريد. خورشيد و ماه و ستارگان و شب و روز را خداوند آفريده است.
تنها انسانها نيستند كه خداوند را ستايش مي كنند، بلكه هر دليلي كه بر شاخساري زمزمه مي كند خداوند را به يكتايي مي ستايد.

admin بازدید : 4093 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (2)

اوزان و حروف زائد وزنهاي (فاعل – مفعول – فعيل )

 

  قانون

در هر کلمه سه حرفي: حرف اول «فاء الفعل» - حرف دوم «عين الفعل» - حرف سوم «لام الفعل» نام دارد.
حروف اصلي فعل را اين حروف تشکيل مي دهند:
ف – ع – ل مانند : ذهب – نصر – کشف – نظر و ...
ريشه فعل از فعل گرفته مي شود -> ن – ص – ر  

تعداد صفحات : 6

درباره ما
سلام خوش آمدید. شما می توانید یکی از نویسندگان ما باشید.درصورت تمایل برای فعالیت در وبلاگ با ایمیل مدیرcmorq.cmorq@gmail.comو یا از طریق شماره تماس 09113540061 به مدیر وبلاگ اطلاع دهید. مدیر وبلاگ راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان:رضا بابانژاد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب کدام مقطع تحصیلی را بیشتر قرار دهم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 168
  • کل نظرات : 394
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 198
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 93
  • بازدید امروز : 213
  • باردید دیروز : 163
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,517
  • بازدید ماه : 1,517
  • بازدید سال : 46,265
  • بازدید کلی : 1,045,546