loading...
راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان
admin بازدید : 16248 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (14)

5.سعی کنیدوتعریف مناسبی برای این وازه هاپیداکنید؟

به مقا بله ی انسان در مقابل خطراتی که جان ومال اورا تهدید میکند ودر معرض خطر قرارمیدهد دفاع کویند.

6.بین عکس العمل انسان وحیوان در هنگام روبرو شدن باخطر،چه تفاوتی وجود دارد؟

دفاع انسان در مقابل خطر آگاهانه و براساس تفکر وتامل ویادگیری های قبلی است،اما دفاع حیوان غریزی یا فطری است-هدف حیوان از دفاع حفظ خود است ولی انسان برای مملکت دین وناموس خود دفاع میکند

7.برای بیان این تفاوت ها از چه واژه ای استفاده میکنیم؟

دفاع آگاهانه و دفاع غیرآگاهانه

8.جنگ از نظر روانی واجتماعی واقتصادی بر زندگی افراد جامعه تاثیرمیگذارد.

9.زمان تهاجم رژیم صدام به ایران در چه سالی بود؟

درسال1359

10.هنگام آغاز تهاجم رژیم صدام به ایران درسال1359، وضع زندگی مردم در شهر های مرزی چگونه بود؟ باتوجه به تصویر«الف»لحظه ای که خود را در آن موقعیت قرار دهید و جنگ از نظر تاسسیسات روانی،اجتماعی واقتصادی آن درزندگی افراد جامئه تحلیل کنید؟

زمانی که شهری مورد حمله ناجوان مردانه و تصرف دشمن قرار میگیرد آشیانه وکاشانه ی مردم را از آن ها میگیرند،مردم به دلیل از دست دادن زندگی،خانه وکاشانه واموال خود دچار ضرر و زیان فراوان شده وتا بخواهد این بی نظمی اجتماعی را جبران کند متحمل هزینه های زیادروحی،اجتماعی واقتصادی خواهند شد.

11.با توجه به تصویر«پ»بگویید چرا آمار تلفات انسانی درجنگ ها گوناگون متفاوت است؟

آمار تلفات یک جنگ به قدرت طرفین جنگ،مدت جنگ،نوع جنگ،ادوات ووسایل جنگي و محل جنگ بستگی دارد.

12.هنگام حمله ی دشمن به هر کشور،کدام نیروهامسئولیت رسمی دفاع رابرعهده دارند؟

نیرو های مسلح

13.در صورتی که نیرو های رسمی یک کشورتوان مقابله ی کامل با نیرو های مهاجم را نداشته باشد،چه نیرویی میتواند به آن هاکمک کند؟

نیرو های مردمی وداوطلب و بسیج مردمی

فعالیت های تکمیلی:

1.در جای خالی یکی از پیام های امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری را بنویسید؟

امام خمینی(ره):

مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد وتعلیمات نظامی دیده باشد.

مقام معظم رهبری:

دفاع از مملکت بر همه ی مردم واجب است و حکم شرعی دارد.

2.با مراجعه به قرآن کریم وقانون اساسی،در باره ی اهمیتدفاع در اسلام اطلاعاتی بدست آورید و جدول زیر را کامل کنید.

آیات قرآن:سوره ی انفاق آیه ی60

قانون اساسی اصل 151:دولت موظف است برای همه ی افراد کشور برنامه ،

امکانات آموزشی و نظامی بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید به طوری که همه ی

افراد همراه توانایی دفاع مسلحانه از کشورونظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند

ولی داشتن اسلحه باید با اجازه از مقامت رسمی باشد.

خود آزمایی:

1.در تصاویر زیر نوع دفاع را تعیین کنید.

الف)دفاع آگاهانه  ب) دفاع فطري و غريزی

2.تصاویر زیر را از نظر سیر پیشرفت وتکامل ابزاردفاع مرتب کرده وشماره گذاری کنید.

به ترتیب ازچپ به راست کتاب:3،4،2،1،5

3.متن زیر را بخوانید و آن راتحلیل کنید:

در جریان جنگ حنین،به پیامبر (ص) خبر دادند سلاح تازه

ای دریمن اختراع شده است.پیامبر (ص)بی درنگ کسانی را

مامور کرد که آن سلاح را برای ارتش اسلام تهیه کنند.

جواب:

آشنایی با علوم  وفنون نظامي و پيشرفت در تمام زمینه ها و رشته ها حق مسلم هر کشوری است وپیامبربزرگ اسلام با این کار می خواست که رزمندگان اسلام با آخرین ابزار و ادوات جنگی برای دفاع از دین ومملکت خودآشنا شوند


بخش اول...درس دوم:

بسيج

1. فرمايش امام (ره) درباره ي بسيج را بنويسيد ؟

بسيج لشكر مخلص خداست.

2. خصوصيات نيروهاي بسيج يا بسيجي را بنويسيد؟

حركت خودجوش و مردمي بدون چشم داشت مادي و به صورت داوطلبانه.

3. بسيج چيست؟

نيروهاي خود جوش ومردمي كه به طور سازمانيافته،بدون چشم داشت مادی و به صورت داوطلبانه در عرصه هاي مختلف سازندگي، وحدت، دفاعي، امنيتي، بهداشت و درمان،اجتماعي و فرهنگي حضور فعال دارند.

4. بسيجي كيست؟

به فداكارترين نيروهاي مردمي كه در راه اهداف عالي نظام مقدس جمهوري اسلامي قدم برميدارد،بسيجي مي گويند.

5)شكل ب:

حضور فعال نيروهاي بسيج جهت جمع آوری وجه نقدی براي آسيب ديدگان.

6. شكل پ:

آموزش گروه هاي داوطلب مردمي جهت حضور در صحنه هاي مختلف اجتماعي،فرهنگي،دفاعي،سازندگي وغيره...

7. به نظر شما مجموعه ی اين تصاوير،چه هدف مشتركي را دنبال ميكنند؟

حضور فعال بسيج در عرصه هاي مختلف آبادي،عمران و دفاع از كشور و...

8. از رويداد هاي مهم سال 1359چهار مورد بنويسيد؟

چهار متن كتاب

9. نهاد هاي رسمي و مردمي را كه در زمان شروع جنگ، فعالانه به دشمن مقابله كردند را نام ببريد؟

ارتش جمهوري اسلامي ایران (دريايي،هوايي،زميني)-سپاه پاسداران انقلاب اسلامي-ستاد جنگ هاي نامنظم شهري-بسيج مردمي و...

 

10. در آغاز جنگ،مردم خرمشهر چگونه براي مقابله با دشمن سازماندهي شدند؟

شهيد جهان آرا به همراه ساير نظاميان سپاهي با سلاح هاي اندكي كه داشتند تا چند روز در برابر تجاوز عراق مقاومت كردند.در اين مدت زن و مرد مسلح بودند.

11. نتايج مثبت حضور و مشاركت مردم را در جلوگيري از تهاجم دشمن به خاك ميهن اسلامي بيان كنيد؟

پيروزي در مقابل دشمن-دفاع از مملكت- دفاع از دين و ناموس و جلوگيري از تصرف اراضي و شهر هاي مرزی.

12. گروه مهاجمان چه كساني بودند؟

گروهي از مزدوران وابسته به بيگانه كه آموزش هاي رزمي در جنگل را در يكي از كشور هاي خارجي ديده بودند.

13. چرا آنها جنگل هاي آمل را براي حمله به شهر انتخواب كرده بودند؟

1-آموزش جنگ را در جنگل ديده بودند.2-استتار و مخفي نمودن نيروها در جنگل 3-نزديكي شهر آمل به جنگل 4-چون نيروهاي ما در جنوب مشغول نبرد بودند.(اصل غافلگيري)

14.نقش دانش آموزان را در واقعه ي آمل تشريح كنيد؟

مديران به دانش آموزان توصيه كردند كه به خانه بروند ولي بسياري از دانش

آموزان خود را به محل درگيري رساندند و شروع به كمك رساني به مردم و پاسداران كردند.تعدادي از شهداي اين واقعه دانش آموز بودند.

15.عرصه هاي مختلف فعاليت بسيج را بنويسيد؟

سازندگي-فرهنگي-اجتماعي-امداد رساني-بهداشت و درمان- امنيتي –دفاعي-انسجام

16.بسيج چگونه در عرصه  سازندگي فعاليت ميكند؟

همكاري با دولت در امر توسعه و مشاركت مردم در سازندگي و عمران

17. بسيج چگونه در عرصه  فرهنگي فعاليت ميكند؟

داير نمودن كلاس در رشته هاي مختلف و متنوع(طرح ميثاق).تشكيل كلاس هاي آموزشي مانند آموزش قرآن،معارف اسلامي،ورزش،تئاتر و ترتيب اردوهاي درون استاني و برون استاني.

18. بسيج چگونه در عرصه  اجتماعي فعاليت ميكند؟

همكاري با نهاد هاي اجتماعي مانند نهضت سواد آموزي و سازمان تامين اجتماعي

19. بسيج چگونه در عرصه  امداد رساني فعاليت ميكند؟

فعاليت پشتيباني و امداد رساني در حوادث

20. بسيج چگونه در عرصه بهداشت و درمان فعاليت ميكند؟

همكاري جهت مقابله با بيماري هاي واگير،تزريق انواع واكسن و دائر نمودن كلاس هاي آموزشي،بهداشتي و درماني

21. بسيج چگونه در عرصه ي امنيتي فعاليت ميكند؟

گسترش مشاركت مردم در امنيت داخلي

22. بسيج چگونه در عرصه دفاعي فعاليت ميكند؟

ايجاد آمادگي دفاعي

23. بسيج چگونه در عرصه ي انسجام فعاليت ميكند؟

تقويت وحدت و همبستگي ملي

24.دو سخن از امام خميني(ره) درباره ي بسيج را بنويسيد؟

بسيج يعني عشق به پروردگار.بسيج لشكر مخلس خداست.

25.سخن مقام معظم رهبري را درباره ي بسيج بنويسيد؟

بسيج يعني جوانان آماده ي تلاش

26.با توجه يه مطالب صفحه ي قبل هر يك از اسوه هاي معرفي شده چه ويژگي هايي داشتند كه به اين مقام رسيده اند؟

دين و ايمان-تقوا-تعاون-مشاركت تربيت صحيح- انس با قرآن-شركت در كلاس هاي مذهبي و...

 

27.به نظر شما براي اسوه شدن چه مسيري را بايد پيمود؟

محيط مناسب-تربيت منطقي-آموزش مناسب-الگو قرار دادن افراد نمونه-حضور فعال در مراسم هاي مذهبي و عمل به دستورات قرآن و ائمه اطهار(ص).

28.با توجه به ويژگي هاي مطرح شده،اسوه هايي را كه ميشناسيد را نام ببريد؟

خانواده ی شهيد سلطاني فر-شهيد طاهره هاشمي-شهيد فهميده-شهيد چمران-شهيدتندگويان و هزاران هزار شهيد گمنام ديگر...

 

بخش اول...درس سوم:

1.موجود زنده پس از کسب علائم واطلاعات محیطی وتجزیه و تحلیل آن ها به دوجمع بندی میرسد.آن را توضیح دهید.

توان من>تهدیدهاوخطر های محیطی=آرامش واحساس امنیت

توان من< تهدیدهاوخطر های محیطی=عدم آرامش واحساس ناامنی

2.چه موقع انسان در مقابل خطر ها وتهدید های محیطی احساس آرامش وامنیت نسبی میکند؟

توان من>تهدیدهاوخطر های محیطی=آرامش واحساس امنیت

3. چه موقع انسان در مقابل خطر ها وتهدید های محیط  احساس آرامش وامنیت نسبی نمی کند؟

توان من< تهدیدهاوخطر های محیطی=عدم آرامش واحساس ناامنی

4.ازناامنی های اقتصادی چهارموردبنویسید.

رشد بیکاری-بیشتر شدن واردات وکاهش صادرات-افزایش تورم-گسترش قاچاق کالا

 

5. ازناامنی های نظامی دو مورد بنویسید.

رشد درگیری های نظامی در منطقه ی خلیج فارس-ایجاد پایگاه های نظامی قدرت های فرا منطقه ای درآسیای میانه

6. ازناامنی های فرهنگی اجتماعی هشت مورد بنویسید.

رشدآمار طلاق- گسترش بیماری های ایدز و هیپاتیت- افزایش تعداد دختران فراری-افزایش مصرف مواد مخدر - افزایش تعداد بی سوادان - کاهش تعداد افراد کتاب خوان-افت تحصیلی ی دانش آموزان- کم رنگ شدن معنویت در جامعه

خودآزمایی:

1. ناامنی در ابعاد مختلف ظاهر می شود درموارد زیر نوع آن را بیان کنید.

پ) ناامنی اجتماعی و فرهنگی  -الف)ناامنی اقتصادی – ب)ناامنی نظامی

2.آیابین ابعاد مختلف ناامنی؛ارتباط وجود دارد؟چگونه؟

بله-اگر در کشور افزايش تورم وجود داشته باشد در خانواده های کم در آمد همه  اعضاء خانواده باید کار کنند تا بتوانند خرج خود را در آورند که نتیجه ی آن افت تحصیلی دانش آموزان و  افزایش تعداد بی سوادان وکاهش تعداد افراد کتاب خوان است.

3.اقدام های موثر که مسعولان ومردم می توانندبرای جلوگیری از بروز نا امنی انجام دهند چیست؟

تدوین قانون – نظارت و کنترل – تنبیه افرادی كه ایجاد ناامنی می کنند- تشویق افرادی که در جامعه ایجاد امنیت می کنند-اجرای قانون-آموزش افراد در زمینه ها مختلف جهت ایجاد امنیت و...

 

بخش اول...درس چهارم:

1.فرمايش حضرت علي (ع) را در خصوص رعايت نظم بنويسيد؟

شما را به تقوای خدا و داشتن نظم در كارها سفارش ميكنم.

2.مقررات كلي را كه در يك پادگان  وجود دارد را بيان كنيد؟

اطاعت از فرمانده- نظم و مقررات خاص در غذا خوردن و خوابيدن،لباس پوشيدن ، آموزش نظامي ، گروهبندي- مشخص نمودن سرگروه- آشنايي با فضای فيزيكي پادگان- آموزش نظام جمع

3.آداب اوليه نظامي كه در يك پادگان اجرا ميشود را بنويسيد؟

تشكيل ستون و به خط شدن-گروهبندي-اجرای فرامين و رعايت كليه مقررات پادگانی

4.رعايت و اجراي دقيق آداب نظامي چه نتايجي را به همراه دارد؟

نظم پذيري-هماهنگي فرد با خويش و گروه-قوي ظاهر شدن در ميادين نبرد-ندادن تلفات در جنگ

5.منظور از اين جمله چيست؟«اگر در پادگان عرق بيشتری بريزيد،در ميدان جنگ خون كمتري ريخته خواهد شد.»

هر چه در پادگان آموزش صحيح و مناسب و آشنايي با تاكتيك های روز مقابله بيان شود،در جنگ با دشمن به دليل برتري نظامي و عقيدتي، تلفات كمتري خواهيم داد.

6.تصاوير فرامين نظامي صفحه 22 كتاب:

1-خبردار   2-از جلو نظام   3-به چپ چپ   4-به راست راست   5-عقبگرد     6-آزادباش   7-در جا زدن(در جا قدم رو)   8-پيش فنگ   9- دوش فنگ   10.دست فنگ   11.پا فنگ

7.به نظر شما مجموعه تصاوير بالا را به چند گروه ميتوان تقسيم كرد؟

(انفرادي-گروهي)-(با اسلحه-بدون اسلحه)

8.با توجه به تصاوير(فرامين نظامي) در اجرای حركات صف جمع چه عواملي دخالت دارند؟ نام ببريد؟

نظم و هماهنگي-آموزش مناسب-شعار:فرمان،فرمان،نيرو-اطاعت از يك فرمان-آمادگي بدنی

9.در آموزش نظامی،برای مجموعه اين حركات،چه واژه ای را به كار ميبرند؟فوايد انجام اين كار را بنويسيد؟

نظام جمع-افراد قدرت كنترل  و هماهنگی  اندام و اعضا و حتي حواس خود را بدست مي آورند.اطاعت دقيق و آگاهانه از فرمانده را بياموزند.هنگام دفاع،كارايي بيشتری داشته باشند.در لحظه های حساس نبرد خيلي زود متشكل شوند.فرصت كمتري برای پيشروي به دشمن بدهند.

10.به نظر شما چرا در محيط های نظامی ، نظم كاربرد بيشتري دارد؟

لازمه ی هر كار گروهي، مشاركت در كار ها و رعايت نظم است و بدون آن انجام هيچ كاري به درستي ميسر نيست.نظم باعث ميشود كه كار ها در زمان و مكان مربوط به خود با بالا ترين كيفيت انجام شود.لذا با توجه به حساسيت دفاع در صحنه های مختلف نبرد،رعايت نظم و اطاعت دقيق از فدمانده لازم و ضروري به نظر ميرسد.

11.عوارض طبيعي را تعريف كرده،2 مثال بزنيد؟

عوارضي كه انسان در به وجود آوردن آن نقشي نداشته باشد و ساخته ی خداوند است.كوه-دريا-دشت- ماهور و ...

12. عوارض مصنوعي را تعريف كرده ،2 مثال بزنيد؟

عوارضي كه ساخته ی دست بشر است.جاده-سنگر-خاكريز و كانال

13.به نظر شما عوارض ها چه كمكي به افراد حاضر در صحنه جنگ ميكند؟

استتار و مخفي شدن-ساخت جاده برای حمل و نقل وسايل و ادوات جنگي-در بعضي عوارض ها ميتوان از ديد و تير دشمن در امان بود-ميتوان وسايل و ادوات جنگي را در آن استتار نمود-ميتوان با ايجاد ميدان موانع مانند سيم خار دار و حفر كانال،عمليات دشمن را خنثي نمود يا در آن وقفه ايجاد كرد.

14.استتار را تعريف كنيد؟

استتار يعني همرنگ كردن خود و تجهيزات با محيط اطراف،طوري كه باعث جلب توجه دشمن نگردد.

15.انواع روش هاي استتار را نام ببريد؟

پنهان نمودن-هم شكل نمودن-فريب دادن

 

16.اختفا چيست؟

در جنگ يكي از روش هاي محافظت از خود در مقابل خطر،مخفي شدن از چشم وديد دشمن است كه اختفا نام دارد.

17. مزاياي استفاده از اين نوع شيوه هاي دفاعي چيست؟

در امان  بودن از ديد و تير دشمن-حفظ جان و اموال و وسايل جنگي-دادن كمترين تلفات و وارد نمودن بيشترين ضربه به دشمن-يك نوع دفاع غير مستقيم

18.چرا شي مذكور هنگام عبور از پاسگاه مرزي كشف نشد؟

شي مشكوك پس از عبور از پاسگاه مرزي وارد وسايل جوان شد.

19.اگر در فرودگاه بازرسي الكترونيكي انجام نميگرفت،چه اتفاقي مي افتاد؟

شي مشكوك وارد هواپيما ميشد و خطر هاي جدي ايجاد ميكرد.

20.اگر شي مشكوك كشف نميشد،گه اتفاقي مي افتاد؟

انفجار-هواپيما ربايي-تهديد مسافرين-سقوط هواپيما

21.به طور كلي،اگر بار مسافران و وسايل نقليه بازرسي نشود،چه وقايعي پيش مي آيد؟

در تمام ضمينه ها نا امني به وجود مي آيد.

22.اگر بخواهيد سلاح پيشرفته اي طراحي كنيد،چه وشژگي هايي براي آن در نظر ميگيريد؟

دقت در تيراندازي-ميزان برد موثر-حمل مهمات بيشتر-سرعت شليك زياد-قابل استفاده بودن در تمام شرايط آب و هوايي-سبك و خوش دست باشد-كاربرد هاي مختلفي داشته باشد.

23.منفور ترين ابزار جنگي قرن بسيتم چيست؟

سلاح شيميايي

24.سلاح هاي شيميايي را تعريف كنيد؟

سلاح هايي كه از طرف كشور هاي غير اسلامي كه تعهدي نسبت به شئونات اخلاقي ندارند مورد استفاده قرار ميگيرد و باعث از بين رفتن افراد بيگناه و ... ميشود.

25.انواع سلاح هاي شيميايي را از لحاظ نوع اثر شيميايي در بدن بنويسيد.؟

خفه كننده-تاول زا-ناتوان كننده-عامل خون و اعصاب و ...

26.سلاح هاي شيميايي در جنگ چگونه مورد استفاده قرار ميگيرد؟

اين مواد به وسيله ی ابزار هاي جنگي مانند توپ،موشك و خمپاره و...توسط نيروهاي نظامي مورد استفاده قرار ميگيرند.

27.چرا در جنگ ها به جاي استفاده از سلاح جنگي،از سلاح هاي شيميايي استفاده ميكنند؟

يك نوع كشتار دست جمعي است-ايجاد وحشت بيشتر و جنگ رواني در جامعه-به كار گيري تمام گروه هاي پزشكي و امدادي براي مداواي مصدومين-تلفات زياد انساني و ايجاد ضربات مهلك-ابزار برتري و تسلط در جنگ-پيروزي در كوتاه ترين زمان ممكن

28.خسارت كدام يك از حالات سلاح هاي شيميايي(گاز مايع و جامد)بيشتر است؟چرا؟

گاز-زيرا قابل رويت نيست و انتشار آن بسيار سريع است و زود تر بر جسم اثر ميكند و حجم زيادي را در بر ميگيرد.

29.راه هاي نفوذ سلاح شيميايي به بدن كدام اند؟

بيني-دهان-دستگاه تنفسي-پوست

30.سلاح هاي شيميايي از نوع گاز را چگونه شناسايي ميكنيد؟

حس بويايي

31.آيا همه ی سلاح هاي شيميايي به يك قسمت از بدن جراحت ايجاد ميكنند؟

خير

32.اقدامات عمومي اوليه را كه افراد هنگام روبرو شدن با حملات شيميايي براي حفظ جان خود ميتوانند انجام دهند را بيان كينيد؟

زدن ماسك جهت مقابله با مواد شيميايي در 9 ثانيه-پوشيدن لباس مخصوص جهت كاهش آسيب هاي ناش از مواد شيميايي-قرار دادن پارچه ی نمناك بر روي دهان و بيني-استفاده از آمپول هاي مخصوص

فعاليت تكميلي:

سوال 2:

الف:استفاده از ماسك    ب:كپسول رفع آلودگي و استفاده از باد گير هاي مخصوص  پ:چكمه مخصوص   ت:قرار دادن پارچه ی نمناك روي دهان وبيني

 

بخش اول درس پنجم:

1.سوره ی نساء آیه ی«71»در خصوص دفاع را بنویسید.

«ای کسانی که ایمان آورداید سلاح وسازوبرگ خویش برگیرید وگروه گروه یا همه با هم برای دفاع آماده شوید»

2.انواع روش های دفاع غیر مستقیم را بنویسید.

استتار،اختفاء،پوشش،فریب و...

3.پدافندغیرعامل راتعریف کنید.

به مجموعه کارهایی که بااجرای آن میتوان ازواردشدن تلفات جانی به افراد و زیان اقتصادی به تجهیزات و تاسیسات مهم کشورجلوگیری نمود،یا آنها رابه حداقل کاهش داد، پدافند غیرعامل گویند.

4.یک اصل مهم در پدافندغیرعامل رابنویسید.

فریب،انحراف ذهن دشمن از اهداف حقیقی و مهم به سمت اهداف کاذب وکم اهمیت می باشد.

5.به نظر شما با چه کارهایی می توان دشمن را فریب داد؟

ایجاد سنگرهای دروغین وماکت های فریبنده -- استتار -- اختفاء --  تولید صدای دروغین -- پدافند غیر عامل -- جابجایی نیروها درشب(رزم شبانه)

بخش اول درس ششم:

 

1.یکی از فرمایشات حضرت رسول(ص)در خصوص کمک به دیگران را بنویسید.

«کسی که صدای فریادرسی و کمک خواهی کسی رابشنود و او را پاسخ نگوید مسلمان نیست»

2.از حوادث طبیعی و غیرطبیعی هر کدام دو مثال بزنید.

طبیعی(سیل وزلزله)******غیرطبیعی(شیوع بیماری،جنگ)

3.از انواع کمک رسانی (پشتیبانی)مردم و دولت در زمانجنگ تحمیلی عراق و ایران هشت مورد بنویسید.

پشتیبانی مذهبی و معنوی--کمک های مردمی و غیرنقدی--پشتیبانی امدادی،هلال احمر--پشتیبانی رزمی و نظامی--پشتیبانی امدادی--روانی ،عاطفی--کمک های نقدی--پشتیبانی انسانی--روحی،اخلاقی

پرسش...

1.با توجه به تصاویر انواع پشتیبانی مورد نیاز درزمان جنگ را برشمرید.

پشتیبانی مذهبی و معنوی--کمک های مردمی و غیرنقدی--پشتیبانی امدادی،هلال احمر--پشتیبانی رزمی و نظامی--پشتیبانی امدادی--روانی ،عاطفی--کمک های نقدی--پشتیبانی انسانی--روحی،اخلاقی

2.پایگاه های مردمی را که برای حمایت و پشتیبانی از رزمندگان در شهرها و روستا ها در زمان جنگ فعالیت داشتند، نام ببرید.

مساجد و تکایا،پایگاه های بسیج،حسینیه ها،استادیوم ورزشی،جمعیت هلال احمر،

مدارس،مصلای نماز جمعه

3.اگرجنگی اتفاق بیفتد،شما به عنوان یک دانش آموز چه کاری انجام می دهید؟

اهدای خون، کمک های نقدی وغیرنقدی،برقراری ارتباط با مراکزاعزام،تقدیر وتشکر ازرزمندگان،دید و بازدید از خانواده های محترم شهداء،جانبازان،اُسرا ومجروحین جنگ تحمیلی.

4.در پشتیبانی جمعی،رعایت چه نکاتی ضروری است؟

هماهنگی با مسئول مربوطه،رعایت نظم،تقسیم وظایف،برنامه ریزی،کنترل و نظارت،جمع آوری و ارسال اطلاعات درست و صحیح به مسئولین،آموزش لازم درزمینه های مختلف،امانت داری و تعهد.

« پایان بخش اول »

 

بخش دوم...فصل اول...درس اول:

۱.درباره ی نقشه خطر لرزه ای چه نظری دارید؟ آن را بنویسید.

کشور ما ایران روی کمربند زلزله ای فعال آل-هیمالیا قرار گرفته است و از مناطق زلزله خیز دنیا محسوب میشود.نقاط قرمز و قرمز پررنگ خطر زلزله وجود دارد.

۲.آیا می توانید چند زلزله بزرگ را نام ببرید؟

رودبار منجیل سال۱۳۶۹-آوج قزوین-زلزله ی قائن۱۳۷۶-بم۱۳۸۲.

۳.زلزله بم به مقیاس......ریشتر حدود.....درصد خانه ها را ویران کرد.

۶/۳ - ۷۰

۴.آیا کسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با زلزله ضروری است؟ دلایل خود را بنویسید.

بله-آمادگی در برابر زلزله جهت کاهش تلفات یک نیاز اساسی است.با یادگیری ورعایت نکات ایمنی می توان آسیب های ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش داد.

۵.یکی از راه های موثر در کاهش خطر های ناشی از زلزله را بنویسید؟

ارائه ی آموزش های صحیح همگانی و آماده سازی اقشار مختلف جامعه.

۶.راه های ایمنی در برابر زلزله را بنویسید؟

رعایت دستور العمل های ایمنی(ساختمانی و غیر ساختمانی,آمادگی افراد جامعه)-مقاوم سازی ساختمان-آموزش همگانی اعشار مختلف جامعه.

فعالیت های تکمیلی:

۷.شما دانش آموزان در آموزش دوستان و خانواده و جامعه برای مقابله با زلزله چه نقشی می توانید داشته باشید؟

آموزش مطالب خوانده شده به آنان-تشویق آنان جهت شرکت در مانور آموزشی زلزله-تشویق آنان به خواندن مطالب مهم در مورد زلزله-مشورت ومکاتبه و پیشنهاد به مسئولین شهری جهت درست کردن پناه گاه در خیابان محل سکونت با هم کاری مردم-تهیه ی جعبه ی کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی در منزل.

بخش دوم...فصل اول...درس دوم:

 

1.با توجه به مثلث در مورد ایمنی در برابر زلزله،چه نکاتی را متوجه میشویم؟

آگاهی و اطلاعات-همکاری و مشارکت در ایمنی ساری محیط زندگی-آمادگی در برابر  زلزله و کاهش آسیب های ناشی از آن- حفظ نظم.

2.به نظر شما مهمترین کارهایی که قبل از وقوع زلزله باید انجام شود،تا تلفات این حادثه به حداقل برسد کدام است؟

ایمن سازی و تجهیز محیط – تعین محل مناسب برای ساخت بنا- طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسین- استفاده از مصالح ساختمانی مناسب – ساخت ساختمان با به کارگیری کارگران آموزش دیده – محاسبه،نظارت و کنترل- تعمیر و مقاوم سازی ساختمان های موجود- رعایت دستور العمل های ایمنی ساختمان- رعایت دستور العمل های ایمنی غیر ساختمانی و بالا بردن آمادگی افراد جلمعه با آموزش صحیح و همگانی.

3.اعضای شورای ایمنی در برابر زلزله را نام ببرید؟

تدارکات و پشتیبانی- گروه امداد رسانی- گروه تجسس- گروه آتش نشان- گروه انتظامات و امنیت.

4.چه اصولی در پیشبرد فعالیت های گروهی اموری ضروری و موثر است؟

برنامه ریزی، مشارکت و هماهنگی.

5.گروه تدارکات و پشتیبانی را تعریف کنید؟

فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز،برقراری دوریه های آموزشی و پشتیبانی های مناسب تلفات و خسارت های ناشی از زلزله را کاهش میدهد.

6.وظایف گروه تدارکات و پشتیبانی را بیان کنید؟

تقسیم وسایل بین گروه های چهار گانه شورای ایمنی- تهیه مواد غذایی و آب و وسایل ضروری- تهیه فهرستی از مراکز درمانی نزدیک به محل سکونت-اعضای این گروه باید پس از وقوع زلزله به محل نگه داری وسایل ضروری زمان وقوع حادثه رفته و آن ها را بین اعضای گروه خود تقسیم کند.

7. گروه تجسس را تعریف کنید؟

پس از هر زلزله احتمال خراب شدن ساختمان ها،ریزش آوار و حبس شدن افراد در مکان های مختلف وجود دارد.

8.چند وظیفه گروه تجسس را نام ببرید؟

جست و جو برای یافتن مجروهین و مصدومین-انتقال مجروهان به مکان امن- بررسی ساختمان از نظر قطع برق و بررسی شکستگی های لوله آب و گاز و جلوگیری افراد از ورود به مکان های خطرناک-علامت گذاری اماکن امن و پر خطر.

9.گروه امداد و نجات را توضیح دهید؟

بعد از وقوع زلزله در اثر ریزش آوار،شکستن شیشه ها و....ممکن است افرادی که در جاهای ناامن قرار دارند مجروح شوند : بنابراین گروه نجات و امداد برای کمک به مجروهان و مصدومان تشکیل شود.

10.وظایف گروه امداد و نجات را بنویسید؟

کمک به مجروهین و مصدومین-انتقال مصدومین به مکان امن و مراکز درمانی و پزشکی-اقدامات و کمکهای اولیه مناسب مانند تنفس مصنوعی و...-بستن زخمها و شکستگیها-دادن آرامش و اطمینان خاطر و روحیه به مجروهین.

11.گروه آتش نشان را تعریف کنید؟

این گروه با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی پس از زلزله،باید قبلا نکات لازم برای خاموش کردن را به خوبی فرا گرفته و با تمرین های مداوم،مهارت کافی کسب کرده باشد.

12.وظایف گروه آتش نشان را بنویسید؟

مهار آتش با استفاده از کپسول آتش خاموش کن و آب و ماسه-تخلیه ساختمان هنگامی که آتش غیر قابل مهار است-آموزش به افراد جهت مهار اتش سوزی.

13.گروه انتظامات و امنیت را تعریف کنید؟

این گروه وظیفه دارد پس از وقوع زلزله،در جهت ایجاد نظم و تامین امنیت منطقه ی حادثه دیده،برنامه ریزی نماید.

14.وظایف گروه انتظامات و امنیت را بنویسید؟

حفظ و حراست از اموال مردم-ایجاد امنیت برای امکانات موجود در ساختمان جلوگیری از نا امنی در منطقه خالی از سکنه- رفع ازدحام مردم در مکان زلزله زده-بررسی و تعقیب افراد مشکوک.

15.به نظر شما هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطر هایی شما را تهدید میکند؟

سقوط اجسام ساختمانی- سقوط اجسام غیر ساختمانی مانند کمد،چراغ آویزان(لوستر)،تابلو،پنکه،شیشه ها،قطع آب،برق و گاز وغیره.

16.با دقت به تصاویر زیر مشخص کنید که هر تصویر به کدام قسمت از مدرسه مربوط میشود و در هر یک از آنها چه اقداماتی انجام شده است؟

1_آزمایشگاه::نگه داری وسایل آزمایشگاه درون قفسه های که در دارند و قفل میشوند و قفسه ها نیز باید محکم به دیوار متصل باشد.

2_کتابخانه::از سقوط کتابها هنگام وقوع زلزله جلوگیری شود،کمد باید دارای میله یا نرده محافظی جلوی قفسه های کتابخانه باشد.

3_راهپله::چنانچه در هنگام زلزله در راهپله بودید،به طرف بالا و پایین ندوید-باید با دستها از سر و گردن خود محافظت کرد.با دیوار محکم دوطرف راهپله را محصور منید.

17.برای ایمن سازی خانه چه باید کرد؟

وسایل ضروری خانواده مانند چراغ های آویزان،آبگرمکن،کابینت،یخچال و قفسه هارا به طور اصولی و ایمنی، محکم به دیوار نصب کنید.وسایل ضروری مانند کپسول آتش نشانی و جعبع کمک های اولیه قایل دسترس باشد.از وسایل غیر ضروری و سنگین در ساختمان استفاده نشود.برچسب زدن به صورت ضرب در به شیشه(سلفون).

18.برای ایمن سازی مدرسه چه کارهایی را باید اینجام داد؟

باید وسایل غیر ساختمانی مانند آویز،پنکه،ساعت،قاب عکس،تخته و غیره را به دیوار و به طور ایمن نصب کنیم. برچسب زدن به شیشه های بزرگ و پنجره ها

رفع عیوب قفل درب ها

بررسی لوله کشی آب و گاز و سیم برق و تلفن

دستورالعمل ایمنی ساختمان را زیر نظر نظام مهندسی کل مدارس استان بررسی گردد.

19.هنگام وقوع زلزله احتمال بروز چه مشکلاتی وجود دارد؟

ایجاد آتش سوزی-کمبود مواد غذایی-قطع آب و گاز و برق و تلفن-ایجاد مجروه و مصدوم-بستن راهرو های خروجی-قفل شدن درب اتاق و...

20.چند نوع وسایل ضروری در هنگام وقوع زلزله را نام ببرید؟

کپسول آتش خاموش کن-باتری یدک-رادیو ترانزیستوری-داروی ضدعفونی-باند-چسب زخم-داروهای مسکن-بیسکویت و مواد قندی و آب-طناب و کبریت.

درس سوم

در زمان وقوع زلزله چه باید کرد؟

............................................................

۱.با توجه به تصاویر در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطر هایی وجود دارد؟

خرابی و ریزش ساختمان – سقوت اجسام سنگین مانند کمد و قفسه – ریزش سقف و مصالح ساختمانی در و پنجره – سقوت وسایل آویز مثل چراغ – کتاب و وسایل آزمایشگاه – شکستن وخرد شدن درب و شیشه – شکستن درب های شیشه ایی کمدها.

مکان های مناسب و غیر مناسب

۲.آیا می دانید به چه جاه هایی "مکان مناسب" گفته می شود؟

گوشه ی دیوار – زیر میز – میان جهار چوب در – رساندن خود به فضای باز  – فاصله گرفتن از ساختمان و دیوار– دور شدن از تیر های برق و وسایل بازی.

۳. .آیا می دانید به چه جاه هایی "مکان غیرمناسب" گفته می شود؟

پله – آسانسور – زیر اجسام قابل سقوت – کنار قفسه یا شیشه ی پنجره – زیر دیوار و ساختمان های بلند.

۴.مکان های مناسب و غیر مناسب تصاویر :

تصویر1:مناسب=کنار دیوار. غیر مناسب=کنار نرده ها ودر راه پله ماندن

تصویر2:مناسب=رساندن خود به فضای باز. غیر مناسب=دور از وسایل بازی – زیر درخت و وسایل بازی.

پناه گیری صحیح هنگام وقوع زلزله

۵.هر یک از تصاویر زیر را تفسیر کنید؟

تصویر1:مناسب=میان چهار چوب مکان مناسبی برای پناه گیریست.غیر مناسب=زیر پنجره ماندن و در کف کلاس پناه گیری.

تصویر2:مناسب=گوشه ی کلاس مکان مناسبی برای پناه گیریست.غیر مناسب=ایستادن در کلاس عدم توجه به نقات مناسب.

۶.مکان های مناسب و غیر مناسب را در هر یک از تصاویر زیر مشخص کنید؟

تصویر1:مناسب=زیر میز – در چهار چوب در – گوشه ی دیوار.غیر مناسب=زیر سقف – کنار پنجره – زیر وسایل آویز و در کف آزاد کلاس پناه گیری.

تصویر2:مناسب=زیر میز محکم – دور از قفسه و گوشه ی دیوار.غیرمناسب= کنار قفسه – کنار قفسه – کنار پنجره و زیر وسایل آویز.

تصویر3:مناسب=زیر میز –  دور از قفسه ی کتاب – گوشه ی دیوار.غیرمناسب=کنار قفسه و پنجره.

تصویر4:مناسب=رساندن خود به فضای باز – وسط حیات – دور از ساختمان و دروازه ی فوتبال.

تصویر5:مناسب=در چهار چوب در – گوشه ی دیوار.غیرمناسب=زیر چراغ سقفی و گلدان آویزان  – کنار کمد – زیر پنجره.

تصویر6:مناسب=مکان امنی در فضای موجود پیدا کنیم که دور از اجسام آویز و خطر ساز باشد.غیرمناسب=داخل و کنار آسانسور.

تصویر7:مناسب=دور از درختان – فضای باز – دور از ساختمان و تیر چراغ برق.غیر مناسب=زیر چراغ کنار ساختمان – پل عابر پیاده – کنار ماشین

۷.عکس های صفحه ی 54 را تفسیر کنید؟

تصویر1:بهترین عکس العمل مناسب برای کاهش آسیب های ناشی از زلزله چنانچه در راه پله باشیم این است که همان جا که هستیم می نشینیم و با دست از سر و گردن خود مواظبت کرده و همان جا می نشینیم.

تصویر2:بهترین عکس العمل در کتاب خانه فاصله گرفتن از قفسه ی کتاب ها بوده و همچنین باید خود را زیر میز محکم رسانده و با دست محکم پایه های میز را بگیریم.

تصویر3:زیر میز محکم پایه ها را گرفته یا در گوشه ی دیوار پناه می گیریم.کنار قفسه وزیر سقف مکان مناسبی برای پناه گیری نیست.

تصویر4:دور از وسایل بازی و ساختمان و دیوار و در وسط حیات پناه میگیریم.

تصویر5:چنانچه در هنگام وقوع زلزله در سالن باشیم در سر جای خود مینشینیم و سر خود را خم کرده و با دست از سر و گردن خود مواظبت می کنیم.

تصویر6:فورا در مدت زمان مناسب به طبقه ی اول رفته و از آن خارج میشویم.

۸.پس از تکان های زلزله با آرامش به ............. به دور از...........و..............بروید.

جواب:فضای باز- ساختمان ها – وسایل خطر ناک.

بخش دوم....فصل اول....درس چهارم

1.اگر هنگام وقوع زلزله در یکی از مکان های بالا حضور داشته باشید،چه می کنید؟

1- در صورت امکان در زمان مناسب خود رابه فضای باز رسانده در غیر این صورت زیر میز و میان چهارچوب دیوار پناه می گیریم

2-به فضای باز می رویم ودور از ساختمان وتیربرق وپل قرارمی گیریم.

3-با احتیاط از مکان های خطرناک وساختمان های تخریب شده فاصله می گیریم.

4-از تلفن جز در موارد ضروری استفاده نکنید.

5-به سیم برق که روی زمین افتاده است دست نزنیم.

6-شیر لوله های آب را بررسی وشیر فلکه ی اصلی را قطع کنیم.

7-شیر فلکه ی آب را ببندیم.

8-فیوز اصلی و مرکزی برق را قطع کنیم.

9-خیابان را برای رفت وآمد نیرو های امدادی باز کنیم.

10-ازکلید برق استفاده نکنید.

2.مانور آموزشی زلزله را تعریف کنید.

تمرین آموخته های نظری و مهارتی در موقیت های فرضی جهت کسب تجربه کافی برای مقابله با پدیده،طبیعی زلزله را می گویند.

تصویر1:حمل وتخلیه ی مجروحان

تصویر2:پناه گیری میان چهارچوب درب

تصویر3:فعالیت گروه آتش نشان

تصویر4:تهیه ی وسایل ضروری ایمنی

تصویر5:فعالیت گروه امداد رسانی ونجات

تصویر6:امداد رسانی

تصویر7:بستن شیر گاز

تصویر8:ایمنی سازی قفل درب ساختمان

تصویر9:پناهگیری در زیر میز وگوشه دیوار

3.ازاقدامات قبل از وقوع زلزله به دو مورد اشاره کنید.

تصویر8و4

4.ازاقدامات بعد از وقوع زلزله به پنج مورد اشاره کنید.

تصویر1و3و5و6و7

5.ازاقدامات هنگام وقوع زلزله به دو مورد اشاره کنید.

تصویر2و9

بخش دوم....فصل اول....درس پنجم

1.درتصاویر بالا،سیل و برخی از علل وقوع  آن را مشاهده می کنید.با بررسی این تصاویر،کارهایی را که برای پیش گیری از وقوع سیل یا کاهش زیان های احتمالی آن می توان انجام داد بنویسید.

1.حفظ پوشش گیاهی منطقه.

2پیش بینی مناسب برای جمع آوری آب های سطحی.

3جلوگیری از ساخت وساز واحد های مسکونی در مسیر سیلاب واحداث سد.

4ایجاد کانال های انحرافی جهت عبور آب های رودخانه.

2قبل،هنگام و بعد از وقوع سیل چه باید کرد؟

قبل از وقوع سیل:

به همراه داشتن پوشاک مناسب- ذخیره سازی آب آشامیدنیو مواد غذایی و مواد درمانی و بهداشتی-توجه به اطلاعیه های رادیو و تلویزیون-شناسایی مکان مناسب در اطراف منزل برای سکونت موقت درطول جاری بودن سیل.

هنگام از وقوع سیل:

حفظ خونسردی-عبور از جاده های هموار ومناسب به طرف نقاط مرتفع-قطع جریان برق،گاز،آب-کمک به خردسالان، مستمندان و بزرگسالان

بعد از وقوع سیل:

عدم مصرف آب آلوده-دور شدن از منطقه ی سیل زده-توجه به خطرات ناشی از گزیدگی مار-خوداری از دست زدن به سیم برقآویزان ودیگر تاسیسات ووسایل

 

«پایان فصل اول- بخش دوم»

فصل دوم امداد و نجات درس اول

«شیوه ی امداد رسانی در حوادث»

1.فهرستی از آسیب های جسمی ناشی از حوادث را در جدول زیر ارئه دهید.

شگستگی اعضای بدن

1

خفگی

2

ایست قلبی

3

جراحت و سوختگی

4

 

2.وقتی با فرد یا افرادی که در اثر حادثه دچار اسیب می شوند،روبرو می شوید،در صورتی که تنها ویا همراه عده ای دیگری باشید، چگونه عمل می کنید؟

اقدام جهت امداد رسانی

تعداد حادثه دیده ها

تعداد امدادگر ها

 

ردیف

با حفظ خونسردی و آرامش به فرد مصدوم روحیه داده و زیر شانه های مجروح را گرفته  ویا مجروح را با پشت خود حمل می نماییم وکمک های اولیه ی مناسب و منطقی را اعمال می نماییم.

 

 

یک نفر

 

 

یک نفر

 

 

 

1

 

با حفظ آرامش و خونسردی نخست به افرادی که آسیب بیشتری دیده اند کمک می نماییم

یک گروه

یک نفر

 

2

با رعایت آرامش و نظم ورعایت اصل تقسیم وظایف بر اساس تعهد و تخصص وظایف را تقسیم کرده سپس کمک های اولیه ی مناسب را به ترتیب اولویت انجام می دهیم

 

یک نفر یا یک گروه

 

یک گروه

 

 

3

 

 

3.سازمان یا سازمان هایی که در زمان بروز حادثه وظیفه امداد رسانی دارند،کدامند؟

سازمان هلال احمر،سازمان های ویژه ی حوادث غیر مترقبه،،ارتش،سپاه،بسیج،آتش نشانی،سازمان ها وارگان هایتحت تصدی دولت در صورت لزوم.

4. در برخورد دو وسیله ی نقلیه دو نفر دچار آسیب شده اند و وضعیت یکی از حادثه دیده ها«هوشیار»و دیگری«بی هوش» است. به نظر شما،اقدام اولیه ی امدادگر در هر یک از دو وضعیت،چیست؟

نتیجه ی بحث کلاس

ردیف

آگاهی از وضعیت مصدوم،برسی و کنترل علائم حیاتی(فشار خون ،نبض،درجه حرارت،تنفس)انجام اقدامات کمک های اولیه ی مناسب.

1

با حفظ خونسردی و آرامش راه تنفس مصدوم را کنترل و باز منماییم ، انتقال مصدوم به محل مناسب، اطلاع رسانی و یا اطلاع دادن به مرکز امداد رسانی.

2

5.الف)علائمی که امدادگر بر اساس آن ها اقدام های اولیه ی خود را برای کمک به فرد حادثه دیده ای که به هوش است ،آغاز می کند کدامند؟

ب)او برای بر طرف کردن این علائم چه می کند؟

نتیجه ی بحث کلاس

 

وضعیت

علائم حیاتی(درجه حرارت،تنفس،فشارخون)

علائم

 

 

هوشیار

باز کردن را ه های تنفسی،تنفس مصنوعی،ماساژ قلبی

اقدام های رفع علائم

 

کنترل راه های تنفسی و ارزیابی مصدوم

 

علائم

 

 

بی هوش

باز نمودن راه های تنفسی،آتل بندی،قطع خونریزی و اعزام سریع به مراکز درمانی

اقدام های رفع علائم

 

خودآزمایی

1 می دانید که اقدامات «نا آگاهانه»و ناشی از «دلسوزی»بی مورد ممکن است به جای کمک به آسیب دیده صدمات او را تشدید کند. چنین اقدام هایی را شناسایی و در کلاس معرفی کنید.چ

دادن مایعات و مواد آشامیدنی به مصدوم،گریه و زاری و جیق، وحرکت دادن بدون رعایت موارد ایمنی.

فصل سوم…………...

درس اول………..

بررسی دقیق علل وقوع حوادث.

به تصویر بالا در صفحه ی 71به دقت نگاه کنید:

1. چه اتفاقی افتاده است؟

آتش سوزی

2.به نظر شما چه عواملی باعث بروز این حادثه شده است؟

بی دقتی--- عدم رعایت نکات ایمنی مربوط به گاز،برق،تلفن

3.آیا می توانید افرادی را که در صحنه ی حادثه حضور دارند ،ازنظر چگونگی ارتباط با حادثه دسته بندی کنید؟

الف)اورژانس و پلیس

ب)آتش نشانی

پ)هلال احمر و گروه نجات و امداد، نیرو های مردمی،همسایگان، دوستان و آشنایان

4.خود را به جای یکی از افراد گروه های حادثه دیده قرار دهید و احساسات و انتظارات خویش را از دیگران بیان کنید.

الف)احساس همدردی و همکاری و رعایت شئونات اخلاقی

ب)ایجاد نظم و امنیت توسط پلیس

پ)انتقال و مداوای سریع مجروهین و مصدومین توسط اورژانس

ت)خاموش کردن سریع آتش و انجام فوری عملیات نجات

5. به نظر شما رعایت نکردن نکات ایمنی در بروز این حوادث چه نقشی دارد؟

رعایت نکردن نکات ایمنی در حوادث مختلف نقش اساسی و اول را دارد و عدم رعایت آن باعث ایجاد خطرات مالی و جانی فراوانی می شود.

فعالیت1

به عهده ی دانش آموز

خود آزمایی:

فرض کنید بر اثر بی توجهی به نکات ایمنی ،در خانه ای آتش سوزی رخ داده است . آثار زیان بار چنین حادثه ای را بیان کنید.

آتش سوزی  سراسر خانه  را در برگفته  بود  تام اتاق مملوء از آتش بود ، وسایل درون خانه در میان شعله های آتش می سوخت بعضی از افراد ساکن خانه در میان شعله های آتش دچار سوختگی شده بودند و حالشان وخیم بود تعداد زیادی در داخل خانه محبوس شده بودند و با سروصدا تقاضای تقا ضای کمک می کردند آتش داشت به سایر ساختمان های مجاور سرایت می کرد آتش نشان ها مشغول نجات افراد محبوس در داخل خانه بودند.

بــخـــش دوم فـــــصــــــــل دوم  درس دوم

نام آسیب:شکستگی و در رفتگی اعضای بدن

گزارش گروه درباره ی آسیب و مشخصات آن

علائم و نشانه های آن:

درد شدید-تورم-ناتوانی ع

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط sufia در تاریخ 1393/03/21 و 0:18 دقیقه ارسال شده است

پرسی. بعد از 2 روز فکر امتحان افتادم، خب آخه خیلی چرت هرچه میخوانم نمی فهمم😟
ميخواستم بگم برام دعا کنین.
7 ساعت دیگه امتحان دارم😢
دعا کنین..............
پاسخ : انشاءالله که قبول می شید

این نظر توسط محمد مهدی در تاریخ 1393/02/22 و 7:31 دقیقه ارسال شده است

کارتون خوبه ولی انتقادم اینهکه سؤالاتون قدیمی
ممنون.شکلک

این نظر توسط سارا در تاریخ 1392/08/22 و 12:23 دقیقه ارسال شده است

ممنون از وبلاگتون خیلی خوب بود ازتون متشکرم:شکلکشکلک

این نظر توسط ارغوان در تاریخ 1392/07/26 و 17:42 دقیقه ارسال شده است

سلام من دارم دنبال تحقیق در مورد درس دفاعی میگردم
ولی چیزی پیدا نمیکنم
شما دارید؟؟شکلکشکلکشکلک

این نظر توسط سنا در تاریخ 1392/07/15 و 19:13 دقیقه ارسال شده است

بسیار بببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببددددددددددددددددددددشکلک

این نظر توسط amir در تاریخ 1392/02/31 و 16:58 دقیقه ارسال شده است

سوالات قدیمی بود و اصلا به درد نمیخورد .شکلک

این نظر توسط مهران در تاریخ 1391/12/28 و 13:34 دقیقه ارسال شده است

شکلک

این نظر توسط صادق حسنعلی زاده در تاریخ 1391/12/08 و 0:01 دقیقه ارسال شده است

خیییییییییییییییییییییییییییییییییییلیییییییییییییییییه عالیییییییییییییییییییییییییییییییه بود
پاسخ : ممنون

این نظر توسط مهدی در تاریخ 1391/10/11 و 19:37 دقیقه ارسال شده است

سایت خوبی دارین به وبلاگ منم سربزند(www.mahdi8680.blogfa.com) اگه سر زدید لطفا نظر هم بدید

این نظر توسط ساناز در تاریخ 1391/10/04 و 16:00 دقیقه ارسال شده است

سلام ای بابا اینقدر زدم متن دفاعی سال دوم خسته شدم همه اش چیز ها مسخره میده بعد مال شماهم قدیمی هست به درد من نمیخوره تورو خدا سوالات درست بزارید من حالا یک بار کتاب نداشتم گفتم از اینترنت بخونم عجب غلتی کردمشکلکشکلک
پاسخ : بدون کتاب مگه میشه درس خوند؟اول باید کتابو کامل بخونی بعد بری سراغ جزوه و نمونه سوال.ولی سعیمو میکنم......


کد امنیتی رفرش
1 2 صفحه بعد
درباره ما
سلام خوش آمدید. شما می توانید یکی از نویسندگان ما باشید.درصورت تمایل برای فعالیت در وبلاگ با ایمیل مدیرcmorq.cmorq@gmail.comو یا از طریق شماره تماس 09113540061 به مدیر وبلاگ اطلاع دهید. مدیر وبلاگ راهنمای دروس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان:رضا بابانژاد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب کدام مقطع تحصیلی را بیشتر قرار دهم؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 168
  • کل نظرات : 394
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 198
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 695
  • باردید دیروز : 275
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,067
  • بازدید ماه : 1,067
  • بازدید سال : 45,815
  • بازدید کلی : 1,045,096