بخش اول : توحيد | ||||||||||||||||||||
درس اول : هر پديده علتي دارد. | ||||||||||||||||||||
يك پرسش : | ||||||||||||||||||||
عقل آگاه و و جدان بيدار انسان كه «عليت» را به عنوان يك اصل كلي و جهان شمول پذيرفته است، به روشني پاسخ مي دهد كه :اين جهان علت قادر و توانايي دارد كه با قدرت خويش آن را پديد آورده است و اداره مي كند كه قدرت و عظمتش بر جهان و جهانيان سايه گستر و قاهر است. او آفريدگار توانا و بي نياز اين جهان و خداي قادر و متعال است .او خداي هستي بخش، عالم قادر و قاهر و پيروز است و اين جهان و نظم آن مقدر فرموده و اداره مي كند. اوست كه با آگاهي از نيازهاي وجود ما از سرچشمه لطف و رحمتش بر ما مي بخشايد و ما بنده و نيازمند اوييم و در برابر قدرت و عظمت او تسليم و فرمان پذيريم. | ||||||||||||||||||||
خلاصه درس : | ||||||||||||||||||||
1 – ميان پديده هاي جهان ارتباط مخصوصي به نام عليت برقرار است هستي بعضي چيزها به چيزهاي ديگر نيازمند و وابسته است و هر چيز نيازمندي علتي دارد. | ||||||||||||||||||||
بينديشيد و پاسخ دهيد : | ||||||||||||||||||||
بين علت و معلول ارتباط كاملي برقرار است و تا علت نباشد هرگز معلول پديد نمي آيد و هميشه پديد آمدن معلول نتيجه ي وجود علت است. | ||||||||||||||||||||
2 – ارتباط مخصوصي كه ميان علت و معلول برقرار است، چه نام دارد؟ | ||||||||||||||||||||
عليت نام دارد | ||||||||||||||||||||
3 – چند كار را نام ببريد كه وجود آنها وابسته به شماست و شما علت آن هستيد؟ | ||||||||||||||||||||
نگاه كردن، سخن گفتن ، گوش دادن و صحبت كردن وجودشان وابسته به وجود ماست و ما علت آنها هستيم. | ||||||||||||||||||||
4 – چند كار را نام ببريد كه نشان دهد شما مفهوم عليت را مي شناسيد؟ | ||||||||||||||||||||
انسان مفهوم عليت را به خوبي مي شناسد و از آغاز زندگي آن را در مي يابد و با آن سر و كار دارد، مثلاً براي رفع تشنگي و غذا سراغ آب و غذا مي رود براي همين آب را علت رفع تشنگي و غذا را علت رفع گرسنگي مي داند. | ||||||||||||||||||||
5 – قانون عليت يك قانون كلي و جهان شمول است. يعني چه؟ چگونه مي فهميم كه انسان ها همه با اين قانون آشنا هستند و آن را قبول دارند.( دو دليل را ذكر كنيد) | ||||||||||||||||||||
قانون عليت شامل كليه پديده هاي جهان هستي است و همه ي پديده ها درجهان وابسته و نيازمند علت مي باشند. قانون عليت يك قانون كلي و جهان شمول است همه انسانها با چنين مفهومي آشنا هستند و آن را وجدان مي كنند و در مي يابند كه همه آنرا پذيرفته اند و زندگي را بر آن استوار ساخته اند اگر انسان عليت را در نمي يافت و باور نداشت زندگي برايش ممكن نبود به هيچ كاري اقدام نمي كرد. انسان قانون عليت را پذيرفته است كه در مورد هر پديده اي علت جويي مي كند و چرا مي گويد ، مي گويد ، چرا برگ ها حركت مي كنند.
| ||||||||||||||||||||
درس دوم : دو برهان درباره خدا پرستي | ||||||||||||||||||||
تاكنون با دو برهان درباره خداشناسي آشنا شده ايم : برهان نظم و برهان عليت | ||||||||||||||||||||
خلاصه ي درس : | ||||||||||||||||||||
1 – برهان نظم : جهان آفرينش مجموعه اي منظم و هماهنگ است و چون هر مجموعه اي منظم و هماهنگ، ساخته ي سازنده ي دانا و تواناست. پس اين جهان نيز مخلوق آفريدگاري دانا و تواناست. | ||||||||||||||||||||
بينديشيد و پاسخ دهيد: | ||||||||||||||||||||
برهان بيان متين و روشنگري است كه موجب روشن شدن مطلبي مي شود كه جهل و ترديد را در مورد آن برطرف مي كند ، به چنين بياني برهان گفته مي شود. | ||||||||||||||||||||
2 – تاكون چند برهان را درباره خداشناسي آموخته ايد ؟ | ||||||||||||||||||||
برهان نظم و برهان عليت | ||||||||||||||||||||
3 – برهان نظم را بيان كنيد. | ||||||||||||||||||||
جهان آفرينش بر اساس نظم و ترتيب و هماهنگي و ارتباط كامل استوار است . هر نظم و ترتيبي و هر هماهنگي و تقديري ساخته و پرداخته و سازندهي دانا و تواناست پس اين جهان هم مخلوق آفريدگاري دانا و تواناست. | ||||||||||||||||||||
4 – برهان عليت را بيان كنيد. | ||||||||||||||||||||
برچسب ها
گام به گام , کتاب درسی ,
پودر گیاهی ماریانا تنگ کننده واژن |